سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه بداند و عمل کند و بیاموزد، در ملکوت اعظم بس بزرگ به شمار آید . [عیسی علیه السلام]
 
شنبه 94 آذر 7 , ساعت 2:6 عصر

«اربعین» بکار رفته را باترجمه آن تقدیم کنم ودر صورتلزوممختصریتوضیح دهم .

 مقدمه  --کلمه « اربعین » به معنایچهلاست واین عدد در آیات وروایاتجایگاه خاصی دارد که پس از مطالعه ی تحقیقات آینده  متوجهآنخوهیدشد .

 به مناسبت اربعین شهادت امام حسین علیه السلاماولین حدیث رااختصاصدادم بهحدیثی که بیان کننده  اهمیت زیارت اربعین امام  حسین (ع) است  .

متن حدیث          کتاب بحارالأنوار     82     75    باب 24- الجهر و الإخفات و أحکامهما

7-  الْمِصْبَاحُ، لِلشَّیْخِ قَالَ رُوِیَ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیِّ ع أَنَّهُ قَالَ

 عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

ترجمه   امام حسن عسگری (ع) فرمود :

علامت های مومن (شیعه ) پنج چیز است :

خواندن پنجاه ویک رکعت نماز در شبانه روزوریارت اربعینانگشتر به دست راستکردن وپیشانی را در سجده بر خاکنهادنوبلند گفتنبسم الله الرحمن الرحیمدر نماز

توضیح


اگر چهکلمه «مومن »در احادیثوروایات وآیات به معنای کسی استکهایمان به خداورسول خدا وقیامت داشته باشداما در بعض موارد (از جملهاین حدیث) بهمعنای شیعهاست پس این حدیث میخواهد بگوید علامت شیعه پنج چیز استیعنی اگر شما درجامعه ای بودی که هم شیعه در آن زندگی میکرد همسنی از روی این پنج علامت میتوانی شیعه را از سنی تشخیصدهی

علامت اول

خواندن پنجاه ویک رکعت نماز در شبانهروز استاز این پنجاه ویک رکعت هفده رکعت آن نماز واجب یومیه استودوبرابر رکعات واجبیعنی سیوچهار رکعت نمازنافله یومیه استدورکعت نافله صبحچهارتا دورکعتی نافله ظهرچهارتا دورکعتی نافله عصردوتادورکعتی نافله مغربیک نماز دو رکعتی نشسته نافله عشاء (البته در محاسبه این دو رکعت نماز نشسته را باید یک رکعت ایستاده حسابکرد )چهارتا نمازدورکعتی نافله شبیک نماز دورکعتی نماز شفعویک نماز یک رکعتی نماز وتر (که در قنوت آن هفتادباراستغفار میکنی؟!)

تذکر

کیفیت نمازهای نافله مثل نماز صبح است.

سومین علامت

 زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین(بیستم ماه صفر) . (زیارت به معنای دیدار است نه خواندن یک عبارت 

سومین علامت

انگشتر را به دست راست کردن

سنی ها میگویند ما قبول داریم که سنت رسول خدا دراین بودهکهانگشترش را بهدست راست میکرده اما چون شیعه ها انگشترشان رابه دست راست میکنند شما برای اینکه شباهت به شیعه پیدانکنیدمخصوصا انگشترتان را به دست چپ کنید؟!

(البته دربسیاری از موارد مشاهده میشه که شیعه وسنی بر اثربی اطلاعیبر عکساحکام فقهی خود انگشتر را به دست میکنند !)

چهارمین علامت

پیشانی را هنگام سجده بر خاکنهادن

سنی ها روی فرش وهر چیزی رسید سجده می کند اماشیعه روی هرچیزیسجدهنمی کند بلکه طبق احادیث صحیحی که در دست دارد فقط رویخاک یا مهر (که از خاک درست شده) یا سنگ و... سجده میکند

علامت پنجم

بلند گفتنبسم الله الرحمنالرحمدر نماز  سنی هامعتقدندبسم الله لرحمنالرحیمجزو سوره های قرآن نیستو مقید هستد در نمازبسم اللهنگویند؟؟؟!!!

 البته بعضی از فرقه های آن ها در نماز بسم الله میگویندولی مقید هستند آهستهبگویند؟؟! اما شیعیان بسم الله را جزو سورهمیدانند وبلند خواندن آن را درنماز صبح ومغرب وعشاءبرایمردان واجب ودرنماز ظهر وعصرمستحب می دانند.

  بنا براین بلندگفتن بسم الله هم یکی از راه های شناخت شیعه از سنیاست .

تمام این علامت های پنجگانه را علمای ما با احادیث صحیحمعتبر دیگری (غیر از این حدیث مورد بحث ) ثابت کرده ومیکنند.

نقد وبررسی روایت

ایراد اول: ضعف سند

این حدیث از دیدگاه همه علماسندش فاقداعتبار است ؟؟؟؟؟!!!

منبع اولیه واصلی این حدیث کتاب تهذیب ومصباح شیخ طوسی استکه در هر دومنبع مرحوم شیخ طوسی می فرماید :

روی عن ابی محمد الحسن العسکرییعنیروایت شده از اما حسنعسکریومرحوم شیخ سندی برای این حدیثذکر نکرده است از نظر علماومتفکرین اسلامی این حدیث وهر حدیثی که راویان آنذکر  نشود  فاقدارزش و اعتبار است وبا آن نه چیزی ثابت می شودونه نفی میشود!!!!!

ایراد دوم تشتت متن است

همین روایت را مرحوم شیخ طوسی در کتاب تهذیب آورده و علامتمومن راصَلَاةُ الْخَمْسِینَپنجاه رکعت نماز در شبانه روز ذکر کرده !در حالی کهاین حرف مخالفتصددرصد با فقه شیعه دارد که تعداد رکعاتنماز یومیه راپنجاه ویک رکعتمیداند

البته موارد چارگانه فوق ومسئلهیاستحباب زیارت امام حسین علیهالسلام با احادیث معتبر دیگر درجایگاهخود ثابت شده واز مسلمات است

ولی حدیث مورد بحث  ما بی اعتبار تر از آن است که بالایمنبر ودر رسانه ها مطرح شود . وما صرفا برای روشن شدن ذهن کاربران محققواندیشمند آنرا مطرح کردیم .

منابع حدیث مورد بحث

بحارالأنوار     82     75    باب 24- الجهر و الإخفات وأحکامهما

7-  الْمِصْبَاحُ، لِلشَّیْخِ قَالَ رُوِیَ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیِّ ع أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

 تهذیب‏الأحکام     6     52    16- باب فضل زیارته ع .....  ص : 42

37-  وَ رُوِیَ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ ع أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 وسائل‏الشیعة     14     478    56- باب تأکد استحباب زیارة الحسین ع‏

19643-  مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ رُوِیَ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْعَسْکَرِیِّ ع أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ



لیست کل یادداشت های این وبلاگ